Home / info / Koniec telewizorów Panasonica w Australii

Koniec telewizorów Panasonica w Australii

Smutna wiadomość dla miłośników marki Panasonic w Australii.

Co jest powodem takiej decyzji?

Australijski ChannelNews twierdzi, że:

Handlowcy odnotowują słaby popyt na telewizory z Japonii

Nie jest to chyba do końca prawdą, bowiem Sony nie zamierza wycofać się z australijskiego rynku.

Z kolei jeden ze specjalistów od marketingu indagowany przez The New Daily uważa, że winna jest zmiana zachowań konsumentów, którzy wolą laptopy lub tablety.

Co mówi sam Panasonic?

W oficjalnym komunikacie prasowym, który cytują australijskie media (a którego próżno szukać na oficjalnej stronie producenta) Panasonic jako powód do zakończenia sprzedaży telewizorów wskazuje na “aktualną sytuację na miejscowym rynku”.

W dalszej części komunikatu Panasonic wydaje się nawet nieco bagatelizować całą sytuację twierdząc zaskakująco, że:

We’re excited by what’s in store this year …

Co oznacza:

Jesteśmy podekscytowani tym, co nas czeka w tym roku.

Hmm, dziwne. Koniec sprzedaży telewizorów, a marketingowcy Panasonica są podekscytowani? Niestety, to jeszcze nie koniec zdziwień.

… and we are proud of the enduring success of our business in Australia

Czyli po naszemu:

… i jesteśmy dumni z sukcesu naszej działalności w Australii.

Serio? Koniec sprzedaży telewizorów sukcesem?

A jaki jest prawdziwy powód?

Zapewne rosnąca konkurencja ze strony chińskich graczy oraz spadające udziały w rynku. W listopadzie roku 2018 sytuacja na rynku telewizorów w Australii wyglądała tak:

  1. Samsung 28,1% rynku
  2. LG 18,8%
  3. Hisense b.d.
  4. Sony b.d.
  5. TCL b.d.
  6. Panasonic 4,5%

Co na to konsumenci?

Niektórzy nie ukrywają swojego rozgoryczenia:

This is depressing news for those of us who want best possible quality for viewing movies at home. Panasonic don’t sell TVs in the USA, and now Australia too. Britain next? People would rather spend £400 on some crap from Hisense before going online and bragging about 4K PQ

Co oznacza mniej więcej:

To przygnębiająca wiadomość dla tych z nas, którzy pragną oglądać w domu filmy w najwyższej jakości [obrazu]. Panasonic nie sprzedaje telewizorów w USA, a teraz w Australii. Czyżby Wielka Bytania była następna [w kolejce]?

Jak wygląda sytuacja telewizorów marki Panasonic w Polsce?

Nie jest wesoło, ale tragicznie też nie.

  • x-kom nie ma w swojej ofercie ani jednego telewizora marki Panasonic
  • euro.com.pl nie ma w swojej ani jednego telewizora marki Panasonic z serii G z 2019 r. (Panasonic twierdzi, że jest to świadoma decyzja biznesowa o niewprowadzaniu gamy 2018 do sklepów spółki Euro-Net)
  • euro.com.pl ma w ofercie tylko starsze modele z serii EX i FX z lat 2017-2018  – są one dostępne tylko w sklepach stacjonarnych.

Aktualnie największy wybór telewizorów marki Panasonic znajdziemy z sklepach MediaMarkt i Media Expert.

Co na to polski oddział Panasonic?

Dostałem dziś następującą informację (tłumaczenie własne):

Europejski rynek telewizorów jest dla firmy Panasonic jednym z kluczowych rynków o znaczeniu strategicznym, w którym Panasonic ma znaczące udziały. Konsumenci europejscy mogą być pewni, że Panasonic nadal będzie sprzedawał swoje telewizory w Europie.

The European TV market is one of Panasonic’s key strategic markets globally, and one in which Panasonic has a considerable market share. European consumers can be assured that Panasonic will continue to sell its TVs in Europe.

Jak się dalej potoczą losy tej zasłużonej marki?

Trudno powiedzieć. Więcej informacji poznamy po prezentacji nowej gamy telewizorów na rok 2020. Co nie zmienia faktu, że aktualnie Panasonic ma w swojej ofercie nadal wiele dobrych, a nawet wybitnych telewizorów (jak np. OLED-y z serii GZ).

Tomasz Chmielewski