Marki znane i nieznane…
Nieco zaskakującym partnerem ostaniej konferencji IFA była firma, a może marka – trudno czasem się połapać, kiedy jakiego określenia używać – Gibson. Marka niewątpliwie znana, renomowana; dla wielu gitary marki Gibson to obiekt pożądania. Kojarzyć ją możemy także ze sprzętem audio, choćby profesjonalnymi wzmacniaczami czy szafami grającymi. Zatem nawet jeśli nie jesteśmy fanami muzycznymi, nie ekscytujemy się sprzętem muzyków na scenie, to choćby z amerykańskich filmów logo Gibsona zdobiące szafy grające powinno być nam znane. Czyli marka znana, ale czy na pewno wiemy, co i kto jest w posiadaniu firmy Gibson?
Zacznijmy od krótkiego wtrętu historycznego, polskiego akcentu. Firma Gibson obchodząca właśnie 120 urodziny była już niemal legendą, gdy w połowie lat osiemdziesiątych wpadła w kłopoty i została wystawiona na sprzedaż. Usłyszał o tym Henry Juszkiewicz, syn polskich emigrantów, który do spółki z dwoma kolegami kupił ją za 5 milionów dolarów. Kolejna dekada to intensywny rozwój i wzrost sprzedaży, także przez nabywanie innych rozszerzających portfolio produktów i jednocześnie wnoszących w wianie nowych klientów i nowe rynki.
Obecnie to ponad 20 różnych marek, które zgrupować można w trzy kategorie, ale uwagę chciałbym zwrócić na trzecią grupę obejmującą, ogólnie rzecz ujmując, sprzęt do odtwarzania i słuchania muzyki. Jemu też sporo uwagi poświęcił Wiebo Vaartjes, CEO Gibson Innovations, prezentując firmę podczas kwietniowej konferencji IFA.
I tu właśnie jedna z nowinek – a mianowicie nowa nazwa: Gibson Innovation. Pod tą firmą będzie teraz działał dawny dział Lifestyle Entertainment Division firmy Royal Philips przejęty przez Gibsona w 2014 roku. Obok Philipsa jest też – jak widać powyżej i Philips Fidelio, i TEAC, i ONKYO. Dzięki tym markom Gibson Innovations chce zdobyć pozycję lidera jeśli chodzi o konsumencki sprzęt audio.
Przejmując marki Gibson wchodzi w posiadanie nie tylko rozpoznawalnego znaku towarowego, ale i technologii, i sieci dystrybucji, i klientów. Firma widzi w tym obszarze rynku elektroniki konsumenckiej ogromny potencjał i zamierza go maksymalnie wykorzystać.
Oczywiście w wystąpieniu prezesa nie obyło się bez prezentacji pozycji i potencjału Gibsona z 18 centrami dystrybucyjnymi i 2500 produktami. Z konkretów wspomniano o marce i produktach audio dla młodych klientów – GoGear oraz nowym rozwiązaniu jeśli chodzi o słuchawki. Mowa o modelu Trainer opracowanym przy współpracy z Usainem Boltem. Cechą charakterystyczną jest rozkładany pałąk, dzięki czemu zapewnione jest solidne umocowanie na głowie podczas treningu.
cdn.
Grzegorz Mosieniak