Odbywające się we wrześniu berlińskie targi IFA, na kilka miesięcy wcześniej poprzedza konferencja, a właściwie zestaw konferencji i prezentacji poświęconych wybranym produktom z obszaru elektroniki konsumenckiej i sprzętu AGD, panującym lub pojawiającym się na rynku trendom, analizie minionego roku, no i oczywiście planom i zmianom dotyczącym samych targów.
Ponad 300 zgromadzonych dziennikarzy reprezentowało w tym roku ponad 50 państw z Europy, Ameryki, Azji, Australii i Afryki. Wśród firm, które zaprezentowały swój dorobek, plany i wizje na najbliższą przyszłość znalazły się między innymi Philips, Haier, Grundig, Gibson, TPVision czy ZTE. Szczególne miejsce zajmują zawsze prezentacje rynkowych badań firmy GFK, ze szczególnym uwzględnieniem państw Azji, no ale nic w tym dziwnego, patrząc na potencjał tego regionu. A ponieważ przekazanych informacji było całkiem sporo, postaramy się sukcesywnie kilka wątków przedstawić.
Zacznijmy od krótkiej analizy sprzedaży elektroniki konsumenckiej na tle ogólnej wartości wydatków w minionym roku, przedstawionej przez Jürgena Boyny’ego z GFK. Mimo rozmaitych sytuacji kryzysowych nękających świat i Europę, okazuje się, że konsumenci (przynajmniej w bogatszych krajach) nadal są skłonni wydawać pieniądze, a co więcej – w ostatnich dwunastu miesiącach nastąpił wzrost tego wskaźnika.
Jednak jeśli chodzi o zakupy elektroniki sytuacja wygląda bardzo różnie, w zależności od kraju. Jak widać na mapie rozbieżności są bardzo duże – od kilkunastoprocentowego spadku po ponad dwudziestoprocentowy przyrost kwoty wydawanych na ten cel pieniędzy. Jak wygląda sprzedaż telewizorów LCD?
Rewelacji nie ma. W Europie zachodniej utrzymuje się od roku na stałym poziomie, w Europie Środkowej i Wschodniej nastąpił w tym obszarze pewien spadek. Siłą tej branży są stale pojawiające się innowacje, nowe rozwiązania coraz większe ekrany, technologia 4K i OLED, zakrzywione ekrany, soundbary oferujące znakomite wrażenia dźwiękowe i oczywiście Smart TV. To wszystko sprawia, że rynek telewizorów jest w stanie utrzymać zainteresowanie klientów nowymi zakupami, tym bardziej, że nie ma tu różnicy pomiędzy rynkami w Europie.
8% wzrost odnotowuje sfera Home Audio, ze szczególnym uwzględnieniem słuchawek, głośników bezprzewodowych czy ze stacjami dokującymi oraz soundbarów. Dość powszechny jest za to przyrost na rynku liczby urządzeń korzystających z mobilnego Internetu, z decydującą przewagą smartfonów.
cdn.