Jak podaje Agencja Reutera za japońską gazetą Nikkei, Panasonic poważnie zastanawia się nad zakończeniem produkcji wyświetlaczy i telewizorów plazmowych. Nie stałoby się to nagle, lecz byłby to proces stopniowy, który rozpocząłby się w 2014 i zakończył w 2016 roku.
Rzecznik Panasonica powiedział:
Rozważamy cały szereg opcji związanych z [przyszłością] segmentu telewizorów. Jednakże żadne decyzje jeszcze nie zapadły.
Aktualnie Panasonic przeprowadza głęboką restrukturyzację działu telewizorów, w tym:
- wyzbywa się niepotrzebnych składników majątku,
- zaprzestał produkcji własnych wyświetlaczy LCD w fabryce Himeji,
- montuje w swoich telewizorach LCD średniej i wyższej klasy wyświetlacze od LG Display,
- montuje w telewizorach LCD niższej klasy wyświetlacze od Chimei Innolux.
KOMENTARZ
O ile dążenie do racjonalizacji produkcji i poprawy rentowności nie może dziwić, to całkowita rezygnacja ze sprzedaży telewizorów plazmowych może mieć olbrzymi negatywny wpływ na wizerunek firmy. Aktualnie Panasonic znany jest z produkcji bardzo dobrych (jeśli nie najlepszych) telewizorów plazmowych i w sytuacji gdy ich zabraknie, ważna grupa klientów zostanie pozbawiona ulubionych urządzeń.
Osobiście uważam, że Panasonic powinien kontynuować produkcję plazm redukując jednakże ich asortyment do trzech serii:
- wyższej (VT, 50/65 cali),
- średniej (ST, 50/65 cali) oraz
- budżetowej (X, 42/50 cali)
W połączeniu z ograniczeniem liczby przekątnych ekranu dałoby to gamę 6 modeli, które można by jeszcze długo produkować stosunkowo niskim kosztem, zaspokajając jednocześnie potrzeby wiernych miłośników plazm.
Innym wyjściem byłoby zastąpienie plazm telewizorami OLED, ale ze względu na wysokie koszty produkcji oraz niski uzysk (ok. 10%), nie jest to zadanie wykonalne w perspektywie najbliższych 3 lat.
Niezależnie od tego jaką decyzję podejmie kierownictwo Panasonica, pamiętajmy o jednym: plazmy na razie są, a nowe serie ST60, VT60 i ZT60 zapowiadają się bardzo obiecująco. Podsumowując, chciałoby się sparafrazować słowa poety:
Spieszmy się kupować plazmy, bo szybko odchodzą
Tomasz Chmielewski
© TV TEST 2013
Poniżej oficjalny komunikat Agencji Reutera:
(Reuters) – Japan’s Panasonic Corp is leaning towards withdrawing from plasma television operations as part of a downsizing of its television business over three years starting next fiscal year, the Nikkei newspaper said on Monday.
The troubled consumer electronics maker has already been selling assets, including real estate, to strengthen its financial position.
Panasonic’s TV business, which generated sales of more than 1 trillion yen ($10.5 billion) during the peak in 2009/2010, is seen earning less than half of that amount in 2015/2016, the newspaper said without citing any sources.
„We are considering a number of options regarding our TV business. But nothing has been decided yet,” a Panasonic spokesperson said.
Panasonic planned to end plasma TV panel production at its main plant in Amagaskai in western Japan around fiscal year 2014, the Nikkei said, adding that the company had already written off the value of production equipment there.
The Japanese firm has already halted new development of plasma TVs, and decided that handling both plasma and LCD models would be inefficient, especially in Japan, where the flat-TV market is shrinking, the newspaper said.