Przyzwyczailiśmy się już do tego, że producenci od kilku lat określają swoje telewizory mianem „Smart” lub „Smart TV”, co oznacza mniej więcej „telewizor inteligentny”. Pomimo tego trudno określić mianem „inteligentnego” urządzenie, które ma zainstalowanych kilkanaście lub kilkadziesiąt rozmaitych aplikacji. Pomimo tego, wiele wskazuje na to, że niektóre telewizory staną się najprawdopodobniej bardziej „inteligentne” (i bardziej wścibskie), a to za sprawą LG i nowej koncepcji sztucznej inteligencji (SI) o nazwie „ThinQ”. Szczegóły poniżej.
06/04/2018
Najgorętszy multitrend technologiczny 2018 roku – sztuczna inteligencja od LG wchodzi na salony
Początki rozwoju sztucznej inteligencji sięgają lat 30 XX wieku, jednak to ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozkwit. Co sprawia, że dziś staje się wiodącym kierunkiem technologicznym i w jaki sposób rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję będą zmieniały i ułatwiały nasze codzienne życie? LG ma już na to odpowiedź!
Sztuczna inteligencja – globalny multitrend
Według raportu Tractica globalny rynek usług związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji wzrośnie z 10,1 miliarda dolarów w 2017 roku do 188,3 miliarda dolarów do 2025 roku [1]. Sztuczna inteligencja jest w absolutnej czołówce globalnych kierunków rozwoju technologicznego już teraz. Jest swoistym „multitrendem” ze względu na swój niezwykle pojemny, pod względem możliwych zastosowań, charakter. Wiele zjawisk określanych jako trendy technologiczne na 2018 rok jest oparta o rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. Są to zarówno rozwiązania biznesowe, jak i konsumenckie. Podobnie, jak w przypadku większości innowacji technologicznych w pierwszej kolejności implementowanych w biznesie i nauce (np. goretex, kewlar, czy wczesne komputery), również sztuczna inteligencja ma swoje korzenie w biznesie, ale aktualnie znajduje coraz szersze zastosowanie w obszarze rozwiązań konsumenckich. AI jest już intensywnie wykorzystywana przez firmy na całym świecie. Potwierdza to raport PWC „Sztuczna inteligencja – prognozy na 2018 rok” [2], w którym 54% dyrektorów twierdzi, że rozwiązania AI zaimplementowane w ich organizacjach już przyczyniły się do wzrostu produktywności.
Sztuczna inteligencja – z korporacyjnych serwerowni do naszych salonów
Obecnie obserwujemy intensywny rozkwit konsumenckich zastosowań sztucznej inteligencji. Część z nich wykorzystujemy już na co dzień, niejednokrotnie nie zdając sobie z tego sprawy, o czym świadczą wyniki badania ARM Northstar „AI today, AI tomorrow” [3]. Ponad połowa konsumentów przyznała się do braku świadomości zastosowania rozwiązań sztucznej inteligencji w Facebooku (53%), Netflixie (54%), czy Spotify (58%). Tractica ocenia [4], że rynek konsumenckich rozwiązań hardware, software i usług wzrośnie z 2,7 miliarda dolarów w 2017 do 42,1 miliarda dolarów w 2025. Świadomość konsumentów rośnie z roku na rok, co potwierdza wspomniane badanie ARM Northstar „AI today, AI tomorrow”:
- 36% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja ma już zauważalny wpływ na ich życie
- Natomiast 71% uważa, że AI istotnie wpłynie na ich życie w ciągu 5 lat
3 najbardziej oczekiwane zastosowania sztucznej inteligencji, według ARM Northstar, to:
- Aplikacje medyczne, które będą w stanie diagnozować schorzenia wcześniej
- Zastosowania w systemach drogowych, szczególnie światłach kierujących ruchem, które w czasie rzeczywistym będą udrażniały ruch drogowy
- Rozwiązania oparte o systemy przetwarzania mowy, typu asystenci głosowi, inteligentne domy, czy automatyczne systemy obsługi klienta
Sztuczna inteligencja, z którą rozmawiamy – czyli systemy przetwarzania języka naturalnego
Systemy przetwarzania języka naturalnego (NLP) są kluczowym elementem umożliwiającym intuicyjną i naturalną interakcję ze sztuczną inteligencją. Usługi i urządzenia aktywowane głosowo są coraz popularniejsze, szczególnie w krajach anglojęzycznych ze względu na fakt, że większość tego typu rozwiązań bazuje na obsłudze języka angielskiego. Dane wskazujące na ich popularyzację potwierdzają liczne badania i raporty, m.in.:
- Już ponad miliard wyszukiwań miesięcznie jest wykonywanych głosowo – szacunki Alpine.AI [5]
- 1 na 4 użytkowników internetu wykonuje przynajmniej jedno wyszukanie głosowe co miesiąc – dane Global Web Index [6]
- 42% użytkowników deklaruje, że urządzenia aktywowane głosowo stały się kluczowe w ich życiu – badania Geomarketing.com [7]
- 76% rodziców mówi, że korzysta z urządzeń aktywowanych głosowo podczas robienia innych rzeczy – badania Google [8]
- Do 2020 roku ponad 50% wszystkich wyszukiwań internetowych będzie wykonywana głosowo – szacunki ComScore [9]
Ucząca się, intuicyjna sztuczna inteligencja po polsku, czyli jak to robi LG
Z badania „PWC’s Global Consumer Insights Survey 2018” [10] wynika, że Polska jest pierwszym w Europie i 6 na świecie krajem pod względem deklaracji konsumentów, co do planów posiadania urządzenia opartego o sztuczną inteligencję.
LG jest pierwszym producentem elektroniki użytkowej, który w 2018 roku wprowadza w Polsce i na świecie telewizory wykorzystujące technologię sztucznej inteligencji w komunikacji z użytkownikami w języku polskim.
Fakt, że Polska znalazła się w wąskim gronie priorytetowych krajów, w których LG wspiera technologię przetwarzanie języka naturalnego w TV ze sztuczną inteligencją jest dla nas powodem do dumy i milowym krokiem we wprowadzaniu urządzeń w technologii „machine learning”
– mówi Marcin Kubiszak, Marketing Manager działu Home Entertainment w LG Electronics Polska.
Najnowsze modele LG OLED TV oraz LG Super UHD TV są wyposażone w funkcje ThinQ AI, które przetwarzają ludzką mowę i uczą się zachowań użytkownika dzięki technologii DeepThinQ. Rozpoznaje ona naturalny język polski i nieustannie podnosi poziom rozumienia nowych zwrotów (machine learning). W ten sposób nowe telewizory LG są w stanie zagwarantować wygodną obsługę opartą na inteligentnym sterowaniu głosowym, łatwiejsze podłączanie urządzeń zewnętrznych oraz wyszukiwanie treści dostępnych online. W przyszłości telewizory LG wyposażone w technologię ThinQ AI będą również pełniły rolę centrum sterowania inteligentnym sprzętem domowym, które pozwala na kontrolowanie pracy innych urządzeń, takich jak automatyczne odkurzacze, klimatyzatory, oczyszczacze powietrza, lampy, głośniki, itp., które są podłączone do telewizora poprzez sieć Wi-Fi lub interfejs Bluetooth.
Dzięki funkcjom inteligentnego sterowania mową wbudowanym w telewizory LG 2018, po raz pierwszy na rynku użytkownicy mogą za pomocą poleceń głosowych wypowiadanych po polsku, korzystać ze wszystkich udogodnień, jakie oferuje sztuczna inteligencja. Pozwala ona nie tylko sterować za pomocą głosu funkcjami telewizora, ale również zrozumie intencje i kontekst danego pytania czy polecenia, takiego jak np. „jaka będzie pogoda na weekend”, czy „jak zrobić kurczaka po tajsku”. Ponadto telewizory LG z AI nieustannie uczą się sposobu komunikacji z ich użytkownikami, aby coraz lepiej rozumieć ich naturalną mowę, a nie zaprogramowane komendy.
Sztuczna inteligencja – przełom na miarę nowej „elektryczności”
Instytut badawczy Future Today Institute w swoim rapocie „2018 Emerging Tech Trends Report” [11] mówi, że wszyscy żyjący obecnie ludzie należą do Generacji T. Litera T pochodzi od angielskiego słowa „transition”. Wszyscy jesteśmy więc generacją przeskoku technologicznego z ery programowalnych systemów komputerowych do ery poznawczej, w której urządzenia potrafiące uczyć się, analizować i podejmować decyzje będą częścią naszego życia. W tym kontekście Future Today Institute określa sztuczną inteligencję jako przełom na miarę nowej „elektryczności”, a nasze dane, które dostarczamy, jako element „wytwarzający prąd”.
[1] https://www.tractica.com/research/artificial-intelligence-services/
[2] https://www.pwc.pl/pl/publikacje/2018/sztuczna-inteligencja-prognozy-na-2018-rok-pwc.html
[3] https://www.arm.com/markets/artificial-intelligence/ai-survey
[4] http://www.innovationews.com/Tractica-Consumer-applications-are-biggest-market-for-AI/
[5] https://alpine.ai/voice-search-trends/
[6] https://blog.globalwebindex.net/trends/voice-search-commerce/
[7] http://www.geomarketing.com/what-do-people-use-smart-speakers-for
[8] https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/voice-assistance-parent-users/
[9] https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017/11/27/optimizing-for-voice-search-is-more-important-than-ever/#176eef794a7b
[10] https://www.pwc.com/gx/en/industries/retail-consumer/consumer-insights-survey/artificial-intelligence.html
[11] https://futuretodayinstitute.com/2018-tech-trends-annual-report/