Nie ulega wątpliwości, że to właśnie Sony zorganizowała najlepszą konferencję prasową na targach IFA 2016. W przeciwieństwie do takich rywali jak Philips czy Panasonic, których konferencje były raczej mało interesujące z punktu widzenia miłośnika elektroniki użytkowej, Sony przyjęło zupełnie inną koncepcję. Podczas gdy Philips i Panasonic poświęciły premierze swoich nowych produktów audio wideo 13-14% całego czasu, Sony przeznaczyło nań całą konferencję. Gorąco polecam aby ją obejrzeć, bo jest przykładem tego, jak właśnie należy je organizować.
Najciekawszą nowością, oprócz telewizora ZD9, którego opiszemy osobno, jest złoty walkman oraz wysokiej klasy bezprzewodowe słuchawki. Oto co na ich temat znajdujemy w oficjalnej informacji prasowej:
Sony wprowadzi także nową, flagową rodzinę Signature Series. Połączono w niej najlepsze, doskonalone od lat rozwiązania cyfrowe i analogowe. Rodzinę tę tworzą produkty związane z dźwiękiem o wysokiej rozdzielczości („Hi-Res”): słuchawki stereofoniczne MDR-Z1R, dwa modele Walkman® z nowej serii WM1 (NW-WM1Z i NW-WM1A) oraz wzmacniacz słuchawkowy TA-ZH1ES. Firma Sony nieustannie poszukuje materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych, które zapewnią najlepszą możliwą reprodukcję dźwięku, więc podeszła do projektowania w niekonwencjonalny sposób. Produkty z rodziny Signature Series pozwalają w pełni docenić kunszt wykonawców i wiernie oddają całe spektrum dźwięków – zarówno delikatny pogłos utrzymujący się przez chwilę po umilknięciu orkiestry, jak i klimat rozpalającego emocje koncertu live. Nowa rodzina produktów audio wynosi dźwięk na nowy, niespotykany dotąd poziom i zmienia jego percepcję: słuchanie staje się odczuwaniem.
Więcej informacji o flagowym walkmanie podano w filmach poniżej:
Dla tych, których zaciekawiły powyższe produkty zamieszczamy pełną informację prasową poniżej.
Na rozpoczynających się 2 września targach elektroniki użytkowej IFA w Berlinie, Sony Corporation przedstawiła nową linię produktów, które są wizytówką kreatywności projektantów oraz potencjału technologicznego firmy. Zgodnie ze swoją filozofią, Sony stara się aby wszystkie nowe modele i urządzenia prezentowane na IFA 2016 budziły ciekawość oraz wywoływały emocje.
Najważniejsze ogłoszenia i zaprezentowane produkty:
- Bezprzewodowe słuchawki MDR-1000X
- Produkty audio z edycji Signature Series
- Kamera Action Cam 4K FDR-X3000 ze stabilizatorem B.O.SS
- GTK-XB5 i MHC-V77DW – imprezowe zestawy muzyczne o dużej mocy
- Samochodowy zestaw audio XAV-AX100
- Flagowy model Sony Xperia™ XZ oraz Xperia™ X Compact
- Nowy projektor 4K SXRD™ do kina domowego VPL-VW550ES
Podczas konferencji prasowej przed otwarciem targów, 1 września, prezes i dyrektor generalny Sony – Kazuo Hirai oficjalnie zaprezentował najnowsze urządzenia audio, które jego zdaniem są odwzorowaniem dążenia firmy do wprowadzania coraz ciekawszych i bardziej zróżnicowanych rozwiązań. Hirai wspomniał również o systemie wirtualnej rzeczywistości PlayStation®VR, a następnie szczegółowo omówił działania firmy ukierunkowane na poszukiwanie potencjalnych obszarów innowacyjności w elektronice użytkowej. Omówił między innymi działalność firmy w ramach inkubatora biznesu Seed Acceleration Program, programu Life Space UX oraz prace nad sztuczną inteligencją i robotyką. „Chcemy, by nasze produkty znajdowały się jak najbliżej was” – powiedział prezes Hirai – „O wartości Sony decyduje stałe utrzymywanie pozytywnych emocji poprzez szeroki wachlarz produktów, które przyczyniają się do poprawy jakości sposobu, w jaki użytkownicy widzą, słyszą, odczuwają i bawią się”. Następnie głos zabrał Hideyuki Furumi, wiceprezes wykonawczy Sony Mobile Communications Inc. odpowiedzialny za globalną sprzedaż i marketing. Podczas wystąpienia zaprezentował nowy, flagowy model smartfonu Xperia™ X i omówił udoskonalenia wprowadzone w produktach Xperia Smart, które poszerzają spektrum możliwości komunikowania się.
Najważniejsze z prezentowanych produktów i prototypów
Smartfony Xperia i produkty Xperia Smart
Firma Sony ogłosiła dwa nowe smartfony z serii Xperia X: flagowy Xperia XZ oraz Xperia X Compact.
W obu modelach, poprzez wprowadzenie nowo opracowanej technologii trzech czujników udoskonalone zostało działanie aparatu. Sprzedaż modelu Xperia XZ na całym świecie rozpocznie się w październiku, a Xperia X Compact we wrześniu.
Stworzona przez Sony technologia trzech czujników pozwala uchwycić sceny rozgrywające się w ułamku sekundy, bez względu na panujące warunki. Rozwiązanie to opiera się na połączeniu trzech elementów:
- Przetwornika obrazu z szybkim i dokładnym systemem AF (automatycznego ustawiania ostrości). Ten zaawansowany przetwornik umożliwia wyjątkowo efektywne śledzenie ostrości dzięki systemowi Predictive Hybrid AF, który obserwuje i przewiduje ruch obiektu.
- Czujnika odległości z laserem AF, który umożliwia szybkie i dokładne ustawianie ostrości nawet przy słabym oświetleniu.
- Czujnika RGBC-IR, który rejestruje kolory w taki sam sposób, jak widzi je oko ludzkie, niezależnie od warunków oświetlenia.
W obu nowych modelach wprowadzono znaczące udoskonalenia w nagrywaniu filmów. Smartfony po raz pierwszy będą wyposażone w 5-kierunkowy system stabilizacji, który ułatwi uzyskanie stabilnego obrazu nawet podczas kręcenia filmu w zbliżeniu.
Aby korzystanie ze smartfonu było jeszcze bardziej pozytywnym doświadczeniem, Sony wprowadza szereg inteligentnych funkcji, które optymalizują pracę telefonu oraz analizują sposób w jaki użytkownik z niego korzysta. Przykładowo, opracowana wspólnie z firmą Qnovo Inc. technologia adaptacyjnego ładowania wydłuża okres eksploatacji akumulatora. Model Xperia XZ został wyposażony w wyświetlacz Full HD o wielkości 5,2″ oraz doskonale leżącą w ręce metalową obudowę. Natomiast w modelu Xperia X Compact zastosowano wyświetlacz HD 4,6″.
Sprzęt audio
Firma Sony ogłosiła także termin wprowadzenia do sprzedaży nowego produktu z grupy Smart: Xperia Ear, który poszerza możliwości komunikowania się. Produkt jest przeznaczony do noszenia w uchu i obsługiwany bez użycia rąk. Jego sprzedaż na wybranych rynkach rozpocznie się w listopadzie. Xperia Ear reaguje na polecenia głosowe i bezprzewodowo łączy się ze smartfonem. Z pomocą naturalnej komunikacji głosowej pozwala pozyskać informacje. Dzięki technologii Sony Agent i czujnikowi zbliżeniowemu Xperia Ear przekazuje ważne dla użytkownika informacje, gdy tylko znajdzie się w uchu. Umożliwia dzięki temu zarówno kontakt z bezpośrednim otoczeniem, jak i komunikację na odległość. Aby pokazać możliwości produktów Smart, Sony zaprezentuje również koncepcje Xperia Projector i Xperia Agent, w partnerstwie z Yahoo Japan i Nestlé Japan.
Sony wprowadzi także nową, flagową rodzinę Signature Series. Połączono w niej najlepsze, doskonalone od lat rozwiązania cyfrowe i analogowe. Rodzinę tę tworzą produkty związane z dźwiękiem o wysokiej rozdzielczości („Hi-Res”): słuchawki stereofoniczne MDR-Z1R, dwa modele Walkman® z nowej serii WM1 (NW-WM1Z i NW-WM1A) oraz wzmacniacz słuchawkowy TA-ZH1ES. Firma Sony nieustannie poszukuje materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych, które zapewnią najlepszą możliwą reprodukcję dźwięku, więc podeszła do projektowania w niekonwencjonalny sposób. Produkty z rodziny Signature Series pozwalają w pełni docenić kunszt wykonawców i wiernie oddają całe spektrum dźwięków – zarówno delikatny pogłos utrzymujący się przez chwilę po umilknięciu orkiestry, jak i klimat rozpalającego emocje koncertu live. Nowa rodzina produktów audio wynosi dźwięk na nowy, niespotykany dotąd poziom i zmienia jego percepcję: słuchanie staje się odczuwaniem.
Na stoisku firmy Sony na targach IFA pojawi się także szereg innych nowości. Należą do nich domowy zestaw muzyczny Hi-Res o dużej mocy (MHC-GT7DW), dwa modele słuchawek bezprzewodowych Extra Bass™ odpowiednich dla osób uprawiających sport (MDR-XB80BS i MDR-XB50BS) oraz Walkman® Hi-Res z serii NW-A30, którego obsługę ułatwia ekran dotykowy o przekątnej 3,1″. Firma Sony zamierza rozwijać ofertę produktów audio i proponować nowe sposoby kontaktu z muzyką, spełniając w ten sposób wymagania współczesnych konsumentów, którzy mają coraz bardziej zróżnicowane gusta muzyczne i zwyczaje podczas słuchania.Wśród ogłoszonych przez Sony nowości znalazły się też bezprzewodowe, stereofoniczne słuchawki Hi-Res MDR-1000X. Są one wyposażone w wiodący system osłabiania zewnętrznego hałasu*1, który gwarantuje wysoką jakość słuchanej muzyki niezależnie od poziomu hałasu w otoczeniu. Słuchawki wyposażono również w tryby gwarantujące, że dźwięki z otoczenia tj. np. komunikaty na lotnisku, czy głos rozmówcy, będą słyszalne bez zdejmowania słuchawek.
*1: Stan na 1 września 2016 r. Na podstawie badania Sony Corporation, pomiar zgodnie z wytycznymi JEITA. Dotyczy rynku słuchawek osłabiających zewnętrzne hałasy. (JEITA: Japan Electronics and Information Technology Industries Association — Japońskie Stowarzyszenie Przemysłu Elektronicznego i Informatycznego)
4K BRAVIA®
Telewizory 4K HDR BRAVIA z nowej, flagowej serii Z (ogłoszone wcześniej i dostępne w wersji z ekranem 100″, 75″ oraz 65″) wyposażono w nowo opracowany procesor obrazu 4K: 4K HDR Processor X1™ Extreme. W serii tej po raz pierwszy wykorzystano także unikatowe podświetlenie Sony Backlight Master Drive™, które tworzy pełna matryca gęsto rozmieszczonych diod LED. Taki system pozwala uzyskać jaskrawszą biel oraz głębszą czerń, a widzowie mają wrażenie, że oglądają rzeczywistość.
Nowy procesor X1 Extreme o 40% wydajniej przetwarza obraz w czasie rzeczywistym niż jego poprzednik, renomowany 4K Processor X1. Jest również wyposażony w trzy nowe technologie: Object-based HDR remaster, interpolującą materiały HD o standardowym zakresie dynamicznym (SDR) do jakości zbliżonej do 4K HDR, Dual database processing, której zadaniem jest usuwanie niepożądanych zakłóceń cyfrowych, oraz Super Bit Mapping™ 4K HDR, zwiększającą płynność przejść tonalnych. Dzięki połączeniu tych technologii z podświetleniem Backlight Master Drive widzowie oglądający różnorodne materiały 4K HDR uzyskują najlepsze możliwe wrażenia wizualne, a obraz charakteryzuje wyjątkowa jasność, kontrast i żywa kolorystyka.
Ponadto, podczas targów IFA 2016, firma Sony po raz pierwszy pokaże prototypowy odtwarzacz Blu-ray™ Ultra HD.
Life Space UX*2
Firma Sony poinformowała o rozpoczęciu sprzedaży w Wielkiej Brytanii szklanego głośnika i przenośnego projektora działającego przy bardzo małych odległościach. Wcześniej produkty te wprowadzone zostały na rynek japoński i amerykański. Przenośny projektor do wyświetlania obrazu z bardzo małej odległości ma kształt sześcianu o boku 10 cm. Mimo niewielkich rozmiarów pozwala na wyświetlanie obrazu, o przekątnej do 80 cali, na stole, ścianie lub innej, dowolnej powierzchni. Szklany głośnik z kolei wypełnia domowy salon ciepłym światłem diod LED oraz kryształowo czystym dźwiękiem płynącym z walca ze szkła organicznego.
*2: Założeniem koncepcji Life Space UX jest zapewnianie niepowtarzalnych wrażeń oraz tworzenie nowych możliwości przekształcania przestrzeni mieszkalnej.
*3: 3840 × 2160
Obraz cyfrowy
Nowa kamera Action Cam 4K*3 Sony FDR-X3000R jest pierwszym modelem wyposażonym w innowacyjny system stabilizacji obrazu Balanced Optical SteadyShot, którego zastosowanie było możliwe dzięki nowo opracowanemu zespołowi obiektywu. System ten zapewnia płynność i stabilność obrazu nawet podczas nagrywania w rozdzielczości 4K lub przy zwiększonej szybkości klatek. Zaletą nowego obiektywu szerokokątnego ZEISS® Tessar jest znacznie mniejsza dystorsja, w praktyce oznaczająca bardziej naturalny wygląd rejestrowanego obrazu. Do kamery przygotowano ponadto cały wachlarz akcesoriów — między innymi dostarczany w zestawie pilot z funkcją podglądu na żywo, który daje pełną kontrolę nad zasilaniem kamery i nagrywaniem. Dzięki niemu oraz innym produktom uzupełniającym, kamera Action Cam spełni potrzeby swoich użytkowników w najróżniejszych warunkach i sytuacjach.
Razem z nowym modelem Action Cam, firma Sony zaprezentuje inne nowoczesne produkty z segmentu obrazowania cyfrowego: aparaty α7R II*4, α7S II*4, α6300*4 i RX1R II*4 oraz teleobiektyw stałoogniskowy G Master™ FE 85 mm F1,4 GM*4. Wszystkie one zdobyły wyróżnienia na tegorocznych konkursach TIPA 2016 lub EISA 2016-2017.
*4: Już w sprzedaży
Gry i usługi sieciowe
System wirtualnej rzeczywistości PlayStation VR („PS VR”) rozszerza granice świata PlayStation®4 (PS4TM) i umożliwia użytkownikowi przeniesienie się w wirtualny świat, który otoczy go ze wszystkich stron. Wrażenia z używania zestawu VR można porównać z wejściem do wnętrza gry. System dokładnie śledzi ustawienie i ruchy głowy gracza. Obracanie powoduje naturalne, pozbawione opóźnień przemieszczanie obrazu wirtualnego świata. Na odwiedzających stoisko Sony podczas targów IFA 2016 czekają materiały VR, w tym gra PS VR „THE PLAYROOM VR”. Może w niej uczestniczyć maksymalnie pięciu graczy, z których jeden używa zestawu VR, a pozostali czterej gracze korzystają z bezprzewodowych kontrolerów DUALSHOCK®4.
Future Lab Program™
Sony przedstawi również „T”: drugi prototyp koncepcyjny powstały w ramach programu badawczo-rozwojowego Future Lab Program™, który ma na celu stworzenie wspólnie z użytkownikami przyszłych stylów życia. Ideą projektu „T” jest, by uzyskiwanie dostępu do informacji odbywało się w bardziej naturalny sposób. „T” może przekształcić blat stołu lub inną powierzchnię w interaktywny wyświetlacz, zmieniając obrazy w reakcji na informacje przekazywane przez dotyk. 1 września w USA rozpocznie się nabór chętnych do testowania „N” — pierwszego prototypu koncepcyjnego stworzonego dzięki Future Lab Program. Szczegółowe wytyczne dla kandydatów można uzyskać pod następującym adresem:
http://www.futurelab.sony.net/N/
Na stoisku Sony znajdą się także produkty, które ujrzały światło dzienne dzięki wewnętrznemu inkubatorowi inicjatyw biznesowych Sony „Seed Acceleration Program”: autonomiczne drony i świadczone w chmurze usługi przetwarzania danych dla celów kontrolno-pomiarowych, które oferuje spółka joint venture Aerosense Inc., jak również nowy zestaw edukacyjny Sony o nazwie „KOOV”, będący przykładem nowego podejścia do nauczania robotyki i programowania.