Home / info / Vectra się doigrała

Vectra się doigrała

Po ośmiu latach wypowiedziałem umowę Vectrze i kurierem odesłałem sprzęt (modem/ruter oraz moduł CI+). Sprzęt dotarł, ale Vectra stwierdziła, że nie odesłałem modułu CI+ i nałożyła 120 zł kary. W końcu, po dłuuugiej wymianie mejli i telefonów odpuścili gdy zażądałem komisyjnego sprawdzenia przesyłki ze sprzętem. Niestety, nie dało się tego zrobić, bo podobno już “zutylizowali” przesyłkę (to znaczy zniszczyli pudełko razem z gdzieś leżącym na jej dnie modułem CI+).

W każdym razie jestem już wolny: i od Vectry, i od zarzutu przywłaszczenia (a w ogóle to po co miałbym zostawiać sobie uszkodzony, 8-letni moduł CI+ z wyłamaną plastikową końcówką?). Na szczęście było, minęło.

Jeżeli ktoś chciałby się uwolnić od Vectry, to mam dla niego dwie rady:

  1. w żadnym wypadku nie odsyłaj sprzętu, lecz zawieź go osobiście do punktu Vectry – unikniesz zarzutów, że czegoś nie oddałeś;
  2. przeczytaj komunikat UOKiK – rzuca nowe światło na niecne praktyki tej firmy.

TCh

W dniu 17 XI 2021 Vectra przysłała wyjaśnienie w przedmiotowej sprawie dot. UOKiK. Załączam je na końcu, zaraz za zarzutami Prezesa UOKiK.

VECTRA – ZARZUTY PREZESA UOKiK

  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty operatorowi telewizji kablowej Vectra. Spółka wprowadziła jednostronnie klauzulę umożliwiającą podwyższenie opłaty za internet i telewizję, mimo że umowy nie zawierały odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej umożliwiającej takie działanie.
  • Następnie Vectra – w oparciu o wprowadzoną do wykonywanych umów klauzulę – podwyższała opłaty za internet i telewizję.
  • Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

[Warszawa, 15 listopada 2021 r.] Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi działania w zakresie zwalczania zachowań przedsiębiorców dotyczących jednostronnych zmian umów w trakcie ich trwania. Podstawą takich zmian w umowach na czas nieoznaczony jest klauzula modyfikacyjna. Postanowienie to określa jakie warunki umowy oraz w jakich okolicznościach mogą ulec zmianie – np. kiedy może wzrosnąć cena usługi. Jest to bardzo ważna informacja dla konsumentów. Z doświadczeń ekspertów Urzędu i napływających skarg wynika jednak, że nie zawsze zmiany w wykonywanych umowach dokonywane są w oparciu o prawidłową klauzulę modyfikacyjną.

Najnowsze postępowanie Prezesa UOKiK dotyczy jednostronnej zmiany umów przez operatora telewizji kablowej Vectra. Abonenci tej firmy dostali listy informujące ich o jednostronnym dodaniu do ogólnych warunków umowy postanowienia, na podstawie którego Vectra może podnosić wysokość abonamentu raz w roku. Co istotne, dotychczasowe warunki umowne nie przewidywały uprawnienia przedsiębiorcy do wprowadzenia tego rodzaju zapisów. Już na tym etapie Prezes Urzędu wystąpił do operatora z tzw. wezwaniem miękkim, w którym wezwał do wycofania się z dopiero mających wejść w życie zmian, co pozwoliłoby spółce uniknąć postępowania administracyjnego. Vectra jednak zignorowała wystąpienie miękkie.

Następnie, po kilku miesiącach klienci otrzymali informację, że ich abonament miesięczny wzrósł o 5 zł, mimo że pierwotne warunki umowne nie pozwalały na takie działanie operatora. W konsekwencji klienci, którzy nie wypowiedzieli umowy, zostali zmuszeni przez przedsiębiorcę do płacenia rocznie aż 60 zł więcej za usługi telekomunikacyjne.

W podejmowanych przez nas na rynku interwencjach wielokrotnie wskazywaliśmy, że zmiana istotnych warunków trwającej umowy, a do takich bez wątpienia zalicza się cenę usługi, może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje. Temu służą właśnie klauzule modyfikacyjne, dzięki którym konsument zawierając umowę dysponuje informacją w jakich konkretnie sytuacjach może wystąpić modyfikacja warunków świadczonej usługi, w tym jej ceny. Nie można jednak takich postanowień wprowadzać jednostronnie, to jest z pozycji silniejszej strony jaką jest przedsiębiorca

– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotu, nakazem zaniechania praktyki i usunięciem jej skutków.

Prezes UOKiK przypomina, że przedsiębiorcy nie mogą dowolnie zmieniać zawartych umów. W przypadku umów zawartych na czas nieoznaczony każda zmiana powinna być dokonana w oparciu o prawidłową klauzulę modyfikacyjną, która precyzuje jaki warunek umowy i w jakich okolicznościach może się zmienić. Dzięki temu konsument może zweryfikować, czy wystąpiły powody dające możliwość wprowadzania przez przedsiębiorcę jednostronnych zmian.

Prezes Urzędu podkreślał to już wielokrotnie w wydawanych decyzjach względem przedsiębiorców z sektora telekomunikacyjnego. Nieprawidłowo wprowadzane zmiany w umowach kwestionowane były także w branży finansowej, ubezpieczeniowej czy e-płatności.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

Stanowisko firmy Vectra S.A. w sprawie zarzutów Prezesa UOKiK.

17 XI 2021

Dzień dobry,

w nawiązaniu do artykułu, który pojawił się na Państwa stronie, przesyłamy oficjalne stanowisko firmy Vectra S.A. w sprawie zarzutów Prezesa UOKiK.

Do decyzji o zmianie warunków umów z naszymi klientami zmusiły nas zewnętrzne okoliczności niezależne od Vectry, w tym m.in. wyjątkowe przyspieszenie rozwoju cyfrowych technologii. Aby móc oferować naszym klientom usługi na najwyższym poziomie, musimy inwestować w coraz nowocześniejsze i bardziej wydajne technologie. Inwestycje te stają się wyzwaniem, kiedy weźmiemy pod uwagę rosnącą inflację, która jest wypadkową wzrostu cen energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, usług oraz materiałów i urządzeń technicznych. Warto także dodać, że opłaty za usługi telekomunikacyjne w Polsce należą do jednych z najniższych w Europie. Wobec tych wyzwań, zmuszeni byliśmy do wdrożenia koniecznych zmian. 

Musimy wyraźnie podkreślić, że wszyscy klienci, których dotyczą zmiany, otrzymują od nas korespondencję, w której w otwarty sposób wyjaśniamy przyczyny podwyżek. Zmiana warunków dotyczy jedynie klientów posiadających umowy na czas nieokreślony, czyli z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia dla każdej ze stron. Co najważniejsze, informacje te przekazywane są z odpowiednim wyprzedzeniem, a każdy z naszych abonentów i abonentek dostaje szczegółową informację o możliwości wypowiedzenia umowy wraz z dokładną instrukcją, co zrobić, jeśli nie zgadza się na nowe warunki. 

Biorąc pod uwagę te okoliczności, nie możemy zgodzić się ze stanowiskiem UOKiK. Nasze działania są zgodne z literą prawa i w dostateczny sposób zabezpieczają interesy klientów, którzy mają możliwość odstąpienia od umów w odpowiednim czasie. 

W najbliższych dniach złożymy do UOKiK bardziej rozbudowaną argumentację merytoryczną szczegółowo uzasadniającą nasze stanowisko. Jednocześnie cały czas pozostajemy do dyspozycji urzędu, licząc na szybkie rozwiązanie sprawy i rozwianie wszelkich wątpliwości.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości — bardzo prosimy o kontakt.

Z wyrazami szacunku

Biuro prasowe Vectry